Aseptic loosening of cement-anchored total hip replacements

Abstract
The special conditions contributing to the loosening of 61 hip prostheses were studied and compared with 325 clinical and roentgenologically intact total hip replacements. The loosening rate rose sharply after the 6th postoperative year. One third of the artificial joints examined showed signs of loosening after the 9th year. The average loosening rate was 15.8% after 5.8 years. The condition of the bony bed apparently plays an important role, both qualitatively and quantitatively, in the success of the implant. The operative procedure is of equal importance. Deep fraising of the acetabulum, removal of insufficient amounts of cancellous bone from the proximal femur and inadequate embedding of the prosthesis stem, implantation of the stem in varus, and the use of longneck femoral head prostheses are all factors which increase the risk of loosening. Ultimately, it is the sum of these loosening factors including the biological reaction of the tissue to the biomechanical and biochemically active foreign body which, depending on the period of influence, leads to prosthesis loosening. It is imperative that the patient's lifestyle be adjusted accordingly since external weight-bearing stress also affects durability of the prosthesis. Im Vergleich mit 325 klinisch und röntgenologisch intakten zementverankerten HüftEndoprothesen werden die besonderen Umstände der Lockerung für 61 Implantate untersucht. Die Lockerungsrate steigt nach dem 6. postoperativen Jahr stark an. Ab dem 9. Jahr erweist sich ein Drittel der untersuchten Kunstgelenke als gelockert. Im Mittel beträgt die Lockerungsrate 15,8% nach 5,8 Jahren. Offensichtlich spielt die Beschaffenheit des Knochenlagers in qualitativer and quantitativer Hinsicht eine entscheidende Rolle. Die operative Technik ist mitentscheidend. Starkes Auffräsen der Pfanne, zu geringe Spongiosaausräumung des proximalen Femur und eine mangelnde Einbettung des Prothesenschaftes, seine varische Implantation and die Verwendung einer Langhalsprothese erhöhen das Lockerungsrisiko. Letztlich ist es die Summe der Lockerungsfaktoren einschließlich der biologischen Reaktion des Gewebes auf den biomechanischen and biochemisch aktiven Fremdkörper, die in Abhängigkeit von der Dauer ihrer Einwirkung zum Versagen der Endoprothese führt. Eine angepaßte Lebensweise ist dringend anzuraten, da auch die äußere Beanspruchung die Haltbarkeit der Endoprothese mit beeinflußt.