Conventional laparoscopy vs. single port surgery from a patient’s point of view: influence of demographics and body mass index

Abstract
Single port surgery (SP) using a transumbilical approach is gaining more popularity, but who is the driving force behind this development: surgeons, industry, or patients? We evaluated patient’s perception in conjunction with demographic data and body mass index (BMI) concerning conventional (multiport) and single port laparoscopy. Surgical patients were surveyed preoperatively and demographic data was recorded. Using the example of cholecystectomy, open surgery (OP), conventional laparoscopy (CL), and SP was explained. Participants were asked to rate importance of abstract items using a 5-point Likert scale (1: extremely important; 5: not important at all), decide between CL and SP and give reasons for their decision. One hundred and fifty (79 females, 52.7 %) patients were surveyed. One hundred and six (70.7 %) would prefer SP. Abstract items such as complications (1.29 ± 0.835) and surgeon’s experience (1.23 ± 0.673) were rated higher than cosmesis (2.64 ± 1.398), length of hospital stay (2.13 ± 1.190), or cost of hospitalization (3.06 ± 1.428). Educational status and experience with prior surgery had no influence on decision making but especially younger patients more often decide in favor of SP (p = 0.007). In addition, more females (p = 0.254) and obese (p = 0.214) patients would opt for SP without reaching statistical significance. Superior cosmesis and reduced postoperative pain were the main arguments. However, only 11.1 % of obese patients stated that cosmesis is a reasonable argument to favor SP whereas 56.4 % of patients with a normal weight did (p < 0.001). The majority of patients surveyed would prefer SP because of potential benefits such as superior cosmesis and reduced postoperative pain. Prior surgery and educational status had no influence on decision making whereas slightly more female and obese and especially younger patients are prone to SP. Die transumbilikale Single Port (SP) Chirurgie wird immer populärer. Es stellt sich die Frage, welche Triebfeder hinter dieser Entwicklung steht: der Chirurg, die Industrie oder der Patient? Wir haben die Wahrnehmung der Patienten betreffend konventioneller Laparoskopie und Single Port Chirurgie in Zusammenhang mit demographischen Daten und Body Mass Index (BMI) untersucht. Chirurgische Patienten wurden präoperativ interviewt, personenbezogene demographische Daten wurden aufgezeichnet. Am Beispiel der Cholezystektomie wurde die offene (OP), die konventionell laparoskopische (CL) und die Single Port (SP) Technik erklärt. Die Teilnehmer wurden gebeten die Wichtigkeit verschiedener Themen mittels 5-Punkt Likert Skala (1: extrem wichtig; 5: überhaupt nicht wichtig) zu bewerten, sich für eine der beiden minimal-invasiven Techniken zu entscheiden und dies zu begründen. Einhundertzwanzig (79 weibliche, 52,7 %) Patienten wurden befragt. Einhundertsechs (70,7 %) würden die SP Technik bevorzugen. Themen wie Komplikationen (1,29 ± 0,835) und Erfahrung des Chirurgen (1,23 ± 0,673) wurden höher bewertet als Kosmetik (2,64 ± 1,398), Länge des Krankenhausaufenthaltes (2,13 ± 1,190) oder Kosten für das Krankenhaus (3,06 ± 1,428). Der Bildungsgrad der Patienten und die Erfahrung mit abdominellen Voroperationen hatte keinen Einfluss auf die Entscheidungsfindung aber vor allem jüngere Patienten würden die SP Chirurgie bevorzugen (p = 0,007). Zudem entscheiden sich häufiger weibliche (p = 0,254) und adipöse (p = 0,214) Patienten für den SP Zugang jedoch ohne statistisch signifikanten Unterschied. Ein besseres kosmetisches Ergebnis und weniger Schmerzen nach der Operation waren die meist genannten Gründe hierfür. Während 56,4 % der normalgewichtigen Patienten die bessere Kosmetik als Argument für ihre Entscheidung anführten, taten dies nur 11,1 % der adipösen Patienten (p < 0,001). Die Mehrheit der befragten Patienten würde sich für die SP Chirurgie entscheiden, vor allem wegen potentieller Vorteile wie besserer Kosmetik und reduzierter postoperativer Schmerzen. Abdominelle Voroperationen und Bildungsgrad der Patienten hatten keinen Einfluss auf die Entscheidungsfindung, aber vor allem jüngere und auch weibliche und adipöse Patienten favorisieren den SP Zugang.