Abstract
Dilatation of the sphincter and transduodenal papillotomy are common procedures in the surgical treatment of benign papillary stenoses. In view of the good functional results obtained, which are also confirmed at subsequent follow-up examinations, transduodenal papillotomy has become particularly popular. A disadvantage of this technique is the relatively high mortality rate of 4.2%. Initial experience with endoscopic papillotomy shows that this procedure can provide just as good results as transduodenal papillotomy, but without the necessity for opening the peritoneum. Moreover, the mortality rate of this latter procedure is less than half of that of transduodenal papillotomy. Sphinkterdilatation und transduodenale Papillotomie sind übliche Verfahren in der chirurgischen Behandlung der benignen Papillenstenose. Wegen der guten funktioneilen Ergebnisse, die auch bei Nachuntersuchungen bestätigt werden konnten, hat sich die transduodenale Papillotomie in besonderem Maß durchgesetzt. Nachteil dieser Methode ist eine mit 4,2% relativ hohe Letalitäts-quote. Erste Erfahrungen mit der endoskopischen Papillotomie zeigen, daß dieses Verfahren auch ohne Eröffnung der Bauchdecken dieselben guten Ergebnisse wie die transduodenale Papillotomie erbringt und darüber hinaus mit einer mehr als die Hälfte niedrigeren Letalitätsquote behaftet ist.