Abstract
Oestradiol was converted to oestrone about ten times more rapidly by subcellular fractions of normal human endometrium of the secretory phase than by tissue of the proliferative phase. In subcellular fractions of endometrial carcinoma the 17β-hydroxysteroid dehydrogenase (17β-HSD) activity decreased with decreasing differentiation of the tumour. Most of the 17β-HSD activity was located in mitochondrial and microsomal fractions of both normal and neoplastic endometrium. After treatment of patients with gestagens only the well differentiated carcinomata significantly increased in 17β-HSD activity demonstrating that the hormonal stimulus leads to similar effects on the 17β-HSD activity as in normal endometrium. Furthermore quantitative aspects of the in vitro binding of 3H-oestradiol and 3H-progesterone to receptor components from normal endometrium and endometrial carcinoma cytoplasmic fractions have been studied. In normal tissue the number of cytoplasmic binding sites for both oestradiol and progesterone varied dramatically during the menstrual cycle: number of oestradiol binding sites were highest during the proliferative phase and fell during the secretory phase; for progesterone sites the contrary was the case. In all endometrial carcinomata high oestradiol binding activity was observed. In contrast the number of progesterone sites in the tumours was related to the state of differentiation, which paralled the progestional sensitivity of these tumours. Gegenstand der vorliegenden Untersuchung war die Bestimmung der spezifischen Aktivität der cytoplasmatischen, mikrosomalen, mitochondrialen und nuclearen 17β-Hydroxysteroid Dehydrogenase (17β-HSD) sowie der Konzentration der spezifischen cytoplasmatischen Oestradiol und Progesteron-bindenden Receptorproteine im Endometriumgewebe des Menschen. Die im normalen Gewebe erhaltenen Werte wurden korreliert mit dem Cyclusstadium, die der Endometriumcarcinome in Beziehung zum Differenzierungsgrad des Tumorgewebes gesetzt. Außerdem wurde der Einfluß der Gestagen-Therapie auf die 17β-HSD-Aktivität und den endogenen Steroidhormon-Receptorgehalt geprüft. Es zeigte sich, daß in allen subcellulären Fraktionen die 17β-HSD-Aktivität in der Sekretionsphase um den Faktor 10 höher lag als in der Proliferationsphase. Die endogene Oestradiol-Rezeptorkonzentration war durch hohe Werte in der frühen Proliferationsphase und niedrige während der Sekretionsphase charakterisiert; die Progesteron-Receptorkonzentration verhielt sich dazu gegensinnig. In Endometriumcarcinomen korrelierte die 17β-HSD-Aktivität mit dem Differenzierungsgrad des Tumorgewebes: relativ hohe Werte in hochdifferenzierten, dagegen niedrige in undifferenzierten Tumorformen. In bezug auf den endogenen Steroidhormon-Receptorgehalt war das Tumorgewebe durch niedrige Progesteron-bei hohen Oestradiol-Receptorkonzentrationen gekennzeichnet. Auf Gestagengabe reagierten die hochdifferenzierten Tumorformen mit einem deutlichen Anstieg der 17β-HSD-Aktivität und einer Zunahme des Progesteron-Receptorgehalts.

This publication has 31 references indexed in Scilit: