Gabapentin in der Therapie chronischer therapieresistenter Schmerzen

Abstract
Fragestellung. Untersuchung der Wirksamkeit und Verträglichkeit von Gabapentin bei der Behandlung von Patienten mit therapieresistenten Schmerzen. Methodik. Retrospektive Datenerhebung von Patienten mit chronischen therapieresistenten Schmerzen nach medikamentöser Vorbehandlung, die mit Gabapentin behandelt wurden. Ein Therapieerfolg wurde definiert als 50% Schmerzreduktion oder eine Schmerzintensität VAS ≤3. Ergebnisse. Annähernd die Hälfte der 99 Patienten (n = 49) wies einen Therapieerfolg auf. Patienten mit neuropathischen Schmerzen sprachen besser an (60% Responserate) als Patienten mit Schmerzen des Bewegungsapparates (35%). Allodynie trat vor der Therapie in der Gruppe der Therapieresponder doppelt so häufig auf (35 vs. 18%). Schwere Nebenwirkungen traten nicht auf. Schlussfolgerung. Gabapentin erwies sich als wirksames und verträgliches Medikament zur Behandlung neuropathischer Schmerzen. Introduction. Gabapentin has been shown to reduce pain associated with diabetic neuropathia and postherpetic neuralgia. To date it is not known, whether gabapentin is generally effective in other types of pain. It was therefore the aim to study gabapentin in patients suffering from intractable pain with respect to efficacy, predictive factors and side effects. Methods. Retrospective analysis of the data sheet of pretreated patients suffering from intractable pain and treated with gabapentin as a third line drug at a university pain clinic. Pain intensity (visual analogue scale, VAS 0–10 cm), pain characteristics, diagnosis, pre- and co-treatment, and side effects were assessed. Response to treatment was defined as a 50% reduction in pain or a pain intensity of VAS ≤3. Results. 99 patients were included. Approximately half the patients (n = 49) responded to gabapentin. Patients suffering from neuropathic pain showed a higher response rate (60%) compared to patients with muscle-sceletal pain (35%). Allodynia was twice as high in the responders (35%) compared to the non-responders (18%) before treatment. No serious side effects were reported. Conclusion. Gabapentin was effective in approximately 50% of pretreated patients with intractable pain. Neuropathic pain responded better than pain of other origine. Allodynia may be a predictive factor for a positive treatment effect.