Histopathologie und Mikrobiologie bei Gelenkinfekten
- 4 May 2013
- journal article
- abstracts
- Published by Springer Nature in Zeitschrift für Rheumatologie
- Vol. 72 (7), 709-713
- https://doi.org/10.1007/s00393-013-1173-2
Abstract
Die Unterscheidung zwischen einer Synovialitis und einem bakteriellen Infekt ist schwierig. Der mikrobiologische Nachweis eines Bakteriums ist nicht immer erfolgreich, und die klinische Relevanz eines wenig virulenten Keims bleibt unklar. Deswegen ist der histopathologische Nachweis einer Entzündungsreaktion wichtig. Von allen Patienten mit klaren Infektionszeichen und chronischer Polyarthritis, die von April bis August 2011 operiert wurden, wurden intraoperativ Proben entnommen. Die histopathologische Diagnose wurde durch konventionelle Enzym- und immunhistochemische Techniken auf der Basis von definierten Kriterien einer bakteriellen Infektion von Weichteilgewebe und Knochen geführt. Es wurden 20 Patienten eingeschlossen, 10 Männer und 10 Frauen, mittleres Alter 61,7 Jahre. Staphylococcus aureus war der häufigste Keim, in 4 Fällen wurde kein Keim nachgewiesen. Die Korrelation von histologischem und mikrobiologischem Keimnachweis betrug 93,3 %. Bei Patienten mit chronischer Polyarthritis erhöht die Kombination von histologischem und mikrobiologischem Befund die Sicherheit eines Infektionsnachweises oder eines Kontaminationsausschlusses. It can be difficult to distinguish between synovitis due to rheumatism and synovitis due to a bacterial infection. Microbiological detection of bacteria is not always successful and the clinical significance of low virulent bacteria often remains uncertain. Therefore, the histopathological finding of inflammatory reactions is very important. From patients with clinically clear signs of infections and rheumatoid arthritis who underwent surgery between April and August 2011, samples were taken during surgery. Histopathological diagnosis was carried out by conventional enzyme and immunohistochemical techniques based on defined criteria of bacterial infection in tissues, synovial tissue and bone. A total of 20 patients were included, 10 males and 10 females with a mean age of 61.7 years. Staphylococcus aureus was the most commonly detected bacteria and in 4 cases bacteria could not be demonstrated. The correlation between the histopathological signs of an infection and microbiological detection of bacteria was 93.3 %. In patients with rheumatoid arthritis the combination of histopathology and microbiology significantly increased the safety of detecting an infection or contamination.This publication has 6 references indexed in Scilit:
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- Perioperativer Umgang mit Biologika bei rheumatoider ArthritisZeitschrift für Rheumatologie, 2011
- Twenty‐three neutrophil granulocytes in 10 high‐power fields is the best histopathological threshold to differentiate between aseptic and septic endoprosthesis looseningHistopathology, 2009
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