Abstract
Summary: The effects of reducing two‐drug treatment to single‐drug therapy were studied prospectively in 36 patients with intractable complex partial seizures. In 30 patients (83%) this was possible without an increase in seizure frequency. In six patients (17%) the number of seizures was higher during single‐drug therapy. The slow transfer was not complicated by unwanted withdrawal effects. The plasma concentration of the single drug was raised if necessary until clinical drug toxicity was observed. An improvement in seizure control was surprisingly noted in 13 patients (36%). In two patients seizures were completely controlled. In one patient a seizure reduction of 87% was observed. The number of patients with clinical side effects was similar during two‐drug and single‐drug therapy. The number of side effects was lower during single‐drug therapy. Reduction of polypharmacy may be beneficial for patients with intractable epilepsy. RESUMEN Los efectos de la reducción de un régimen de dos drogas a una sóla droga han sido estudiados prospec‐tivamente en 36 enfermos con ataques parciales com‐plejos resistentes al tratamiento. En 30 casos (83%) este cambio fué posible sin que aumentase la fre‐cuencia de los ataques. En 6 pacientes (17%) el número de ataques fué más elevado durante el tratamiento con una sóla medicación. El cambio realizado lentamente no se acompañó de efectos contraprodu‐centes. La concentración plasmática de la droga única fué incrementada cuando se estimó necesario, hasta que se observo toxicidad clinica. Sorprendentemente en 13 enfermos (36%) se observó una mejoria en el control de los ataques. En dos enfermos se consiguio un control total. En un enfermo se observó una reducción de los ataques de un 87%. El nümero de enfermos con intolerancia clínica fué semejante durante las fases de dos drogas y de droga única. La reducción de la polifarmacia puede ser beneficiosa en casos de ataques resistentes al tratamiento múltiple. ZUSAMMENFASSUNG Die Wirkungen der Reduktion einer 2‐Medika‐menten Therapie auf Monotherapie wurde prospektiv bei 36 Patienten mit unbeeinflussbaren, komplexen Partialanfällen untersucht. Bei 30 Patienten (83%) war das ohne Erhöhung der Anfallsfrequenz möglich. Bei 6 Patienten (17%) war die Anzahl der Anfälle während der Monotherapie höher. Das langsame Umsetzen war nicht durch ungewiinschte Entzugssymptome kompli‐ziert. Die Plasmakonzentration des alleine ver‐abfolgten Medikaments wurde–wenn nötig–so lange erhöht, bis klinisch toxische Symptome auftraten. Eine Verbesserung der Anfallskontrolle wurde iiberra‐schenderweise bei 13 Patienten registriert (36%)). 2 Patienten wurden anfallsfrei. Ein Patient erlebte eine An‐fallsreduktion um 87%. Die Anzahl der Patienten mit‐klinischen Nebenwirkungen war unter Monotherapie gleich wie unter 2‐Medikamentenstherapie. Die Anzahl der Nebenwirkungen jedoch war unter Monotherapie niedriger. Eine Reduktion der Polypharmazie kann sich vorteilhaft für Patienten mit therapieresis‐tenter Epilepsie auswirken.