Laparoscopic Surgery in Children and Adolescents with Suspected Appendicitis: Results of Medical Technology Assessment

Abstract
Laparoscopy has been performed in 43 patients aged up to 18 years with suspected appendicitis; 20 were children 8-15 years and 23 adolescents 16-18 years of age. Diagnostic laparoscopy was successful in 36 (84 %) patients; in 7 (16%) subsequent laparotomy was necessary to establish the diagnosis, in 4 (9 %) because the appendix was not visualized. Laparoscopic appendectomy was done in 33 (77 %) patients, additional laparoscopic adhesiolysis in four and inversion of a diverticulum in one. Changing to laparotomy during the laparoscopic operation was necessary in one patient because of a technical problem and in another because of bleeding of the appendicular artery. Laparoscopy was totally free of complications in 33 (77 %) patients; another 9 (21 %) had surgical or technical problems without negative outcome for the patient. In one (2 %) patient a wound infection led to a negative outcome; there were no other laparoscopy-related events. The mean intensity of pain on the first day after laparoscopic appendectomy was 31 points (Visual Analogue Scale with 100 points) and decreased to nearly zero on the third day; 37 % of patients needed opioids on the first and none on the third day. There was no statistical difference for pain intensity and consumption of analgesics after appendectomy via laparoscopy versus laparotomy. We conclude that diagnostic and therapeutic laparoscopy in children and adolescents with suspected appendicitis is a safe and effective procedure. Bei 43 Patienten im Alter bis 18 Jahre wurde wegen Verdachts auf Appendizitis eine Laparoskopie durchgeführt; 20 waren Kinder im Alter von 8 bis 15 Jahren, 23 Jugendliche waren 16 bis 18 Jahre alt. Eine erfolgreiche diagnostische Laparoskopie gelang in 36 (84 %) Fällen; bei 7 (16%) Patienten war eine Laparotomie zur Vervollständigung der Diagnostik erforderlich, bei 4 (9 %) Patienten wegen unzureichender Darstellbarkeit der Appendix. Eine laparoskopische Appendektomie führten wir bei 33 (77 %) Patienten durch, eine zusätzliche Adhäsiolyse bei fünf und die Inversion eines Zäkumdivertikels bei einem Patienten. Der Umstieg auf die Laparotomie während der laparoskopischen Operation wurde in einem Fall wegen eines technischen Problems und einem weiteren wegen einer unkontrollierbaren Blutung aus der A. appendicularis vorgenommen. Die Laparoskopie war bei 33 (77 %) völlig komplikationslos; in weiteren 9 (21 %) Fällen traten technische Probleme ohne negative Folgen für die Patienten auf. Bei einem (2 %) Patient kam es zu einer Wundinfektion; weitere Komplikationen traten nicht auf. Die mittlere Schmerzintensität am ersten Tag nach laparoskopischer Appendektomie betrug 31 Punkte auf einer 100-Punkte visuellen Analogskala; sie erreichte nahezu Null am dritten Tag. Opiate wurden am ersten Tag von 37 % und am dritten Tag von keinem der Patienten benötigt. Ein statistischer Unterschied bezüglich der Schmerzintensität und des Analgetikakonsums nach Appendektomie via Laparoskopie versus Laparotomie war nicht nachweisbar. Unsere Ergebnisse weisen die diagnostische und therapeutische Laparoskopie bei Kindern und Jugendlichen als eine sichere und effektive Operationsmethode aus.