1266 Fälle einer sog. Periarthropathia humeroscapularis (PHS) wurden anhand ihrer klinischen und sonografischen Befunde analysiert. In 32,8% fand sich eine PHS simplex, in 12,6% eine PHS adhäsiva und in 17% eine PHS calcarea. Rotatorenmanschettendefekte als PHS destructiva lagen in 33,3% vor, während isolierte Bizepssehnensyndrome nur 0,7% ausmachten. Eine adhäsive Kapsulitis fand sich in 1,9%. 33,3% dieser Patienten hatten einen Diabetes mellitus Typ I. Das weibliche Geschlecht überwog bei der PHS calcarea und bei der adhäsiven Kapsulitis. Patienten mit PHS adhäsiva und PHS destructiva waren deutlich älter als die Patienten mit einer PHS simplex. Bei der PHS adhäsiva und der adhäsiven Kapsulitis lag ein ausgeglichenes Seitenverhältnis vor, während sonst die rechte Seite im Verhältnis zwischen 1,7:1 (PHS calcarea und destructiva) und 3,5:1 (Bizepssehnensyndrome) bevorzugt war. 33,7% der Fälle von PHS destructiva waren eingesteift, 28,5% hatten eine Pseudoparalyse. 1266 cases of Periarthropathia humeroscapularis (PHS) were analyzed according to their clinical and sonographic findings. We found in 32,8% a PHS simplex (simple tendinitis), in 12,6% a PHS adhäsiva (stiff and painful shoulder with intact cuff), in 17% a PHS calcarea (calcareous tendinitis) and in 33,3% a PHS destructiva (rotator cuff lesions). Isolated tendinitis of long head of biceps was rare (0,7%). Frozen shoulder (adhaesive capsulitis) was differentiated from PHS adhäsiva and accounted of 1,9%. 33,3% of frozen shoulder patients suffered from type I Diabetes mellitus. Women were more affected by PHS calcarea and Frozen Shoulder. The average age of patients with PHS adhäsiva and PHS destructiva was definitely higher than that of PHS simplex cases. PHS adhäsiva and Frozen Shoulder had an even distribution of affected sides, whereas the right side was favoured from 1,7:1 (PHS calcarea and PHS destructiva) to 3,5:1 (isolated bicipital tendinitis). Cases of rotator cuff tears were stiff in 33,7%, and had active limited motion (pseudoparalysis) in 28,5%.