Abstract
In a controlled study of patients with cholelithiasis and patients with cholelithiasis and duodenal diverticula a significantly higher rate of bacteriocholia and miscolonization of the duodenum with intestinal bacteria as well as a significantly higher rate of interdigestive disorder of motility with missing of a wandering activity front was found in the group of patients with diverticula in 11 out of 25 patients. If a cyclic sober motility is found in patients with diverticula, the duration of cycle, the maximum pressure of the interdigestive complexes and its wandering speed are not significantly different from those of the control group. The studies allow the interpretation that retention of food in the diverticula is not the reason for the bacterial miscolonization of the duodenum and the biliary tract, but in patients with diverticula a disturbed self-cleaning mechanism is present. The pathogenesis of duodenal diverticula is not clear. Im kontrollierten Vergleich zwischen Patienten mit Gallensteinen und Patienten mit Gallensteinen und gleichzeitigem Vorliegen von Duodenaldivertikeln fand sich bei den Divertikelträgern eine signifikant höhere Bakteriocholierate und Fehlbesiedlung des Duodenums mit faecalen Keimen sowie eine signifikant gehäufte interdigestive Motilitätsstörung mit Fehlen der wandernden Aktivitätsfront bei 11 von 25 untersuchten Patienten. Tritt bei Divertikelträgern eine cyclische Nüchternmotilität auf, so finden sich die Cyclusdauer, der maximale Druck des interdigestiven Komplexes und seine Wanderungsgeschwindigkeit nicht signifikant verändert gegenüber der Kontrollgruppe. Die Untersuchungen lassen die Interpretation zu, daß nicht die Speisenretention der Divertikel zu bakterieller Fehlbesiedlung von Duodenum und Gallenwegen führt, sondern bei Divertikelträgern ein gestörter Selbstreinigungsmechanismus des Darmes vorliegt. Die Pathogenese des Duodenaldivertikels bleibt unklar.