Hochdosierte Aprotinin (Trasylol)-Therapie —unschädlich für die Niere?

Abstract
In canine experiments the infusion of 50000 KIE/kg body weight aprotinin (Trasylol) resulted in a transient significant reduction of sodium resorption and a lower potassium excretion. This functional impairment coincides with the accumulation of 90 % of the infused aprotinin in the proximal tubular cells of the kidney, which has been reported in the literature. Glomerular filtration as well as kidney perfusion and PAH secretion (measured by clearances of inulin or creatinine and PAH) did not change significantly during 24h following the application of aprotinin. Thus in normothermia in normal kidneys the functional changes following a single infusion of a high dosage of aprotinin are small and transient. The severe damage seen in aprotinin loaded kidneys preserved hypothermically thus seems to be confined to the hypothermic situation In Experimenten am Hund fand sich nach einmaliger hochdosierter Applikation von Aprotinin (Trasylol, 50000 KIE/kg Körpergewicht) eine vorübergehende signifikante Reduktion der Natriumrückresorption sowie eine Verminderung der Kaliumausscheidung bis zur 3. h. Diese Funktionsveränderung fällt zeitlich mit der — in der Literatur angegeben —Aufnahme von über 90 % des infundierten Aprotinins in die Tubuluszellen der Niere zusammen. Die glomeruläre Filtration sowie Nierendurchblutung und PAH-Sekretion (gemessen an den Clearance-Werten für Inulin bzw. Creatinin und für PAH) veränderten sich nicht signifikant über einen Zeitraum von 24 h