Antibiotic prophylaxis in recurrent erysipelas

Abstract
Recurrences of erysipelas are especially prevalent in patients suffering from local impairment of circulation and intervention might thus be of benefit. Therefore a prospective, randomized, open study was undertaken to evaluate whether daily antibiotic prophylaxis would reduce the risk of recurrence. Patients with venous insufficiency or lymphatic congestion who had suffered two or more episodes of erysipelas during the previous 3 years and were admitted to the Infectious Disease Department at Roslagstull Hospital, Stockholm, Sweden, between November 1988 and November 1991 were included. Fourty patients, 20 on prophylaxis and 20 controls were followed according to a life table analysis during a median time of 15 months. Phenoxymethylpenicillin was prescribed as daily prophylaxis (while erythromycin was given to patients allergic to penicillin). Recurrences of erysipelas appeared to be reduced by daily antibiotic prophylaxis but the effect was not dramatic (p=0.06). Only in patients with a high recurrence rate continuous antibiotic prophylaxis against erysipelas is indicated. Rezidivierende Erysipele sind besonders häufig bei Patienten mit Durchblutungsstörungen. Aus diesem Grund könnte es sinnvoll sein, Gegenmaßnahmen zu ergreifen. Die Frage einer Reduktion des Rezidivrisikos wurde im Rahmen einer offenen, randomisierten Studie zur täglichen Antibiotikaprophylaxe geprüft. Patienten mit venöser Insuffizienz oder Lymphstauung, bei denen in den letzten drei Jahren mehr als drei Episoden eines Erysipels aufgetreten waren und zwischen November 1988 und November 1991 in die Abteilung für Infektionskrankheiten des Roslagstull Krankenhaus, Stockholm, Schweden, eingewiesen wurden, wurden in die Studie aufgenommen. Bei 20 Patienten, die die Prophylaxe erhielten und 20 Kontrollen wurde über einen mittleren Zeitraum von 15 Monaten eine Verlaufsstudie nach Life Table Analysis vorgenommen. Als tägliche Prophylaxe wurde Phenoxymethylpenicillin oder, bei Penicillinallergie, Erythromycin verordnet. Die tägliche Antibiotikaprophylaxe führte offensichtlich zu einer Reduktion der Erysipel-Rezidive, doch war der Effekt nicht sehr ausgeprägt (p=0,06). Eine kontinuierliche Antibiotika-prophylaxe ist somit nur bei Patienten mit hohem Erysipel-Rezidivrisiko indiziert.