Diabetic retinopathy study

Abstract
Preliminary results of a controlled study on diabetic retinopathy are reported. Two hundred and fifteen patients with proliferative (PDR) and nonproliferative (NPDR) retinopathy were uniocularly treated by Xenon photocoagulation and followed for a minimum of 6 months–6 years. Intra- and epiretinal new vessel formations (RNF) decreased in treated but increased in untreated eyes at a high statistical significance. A transition of background retinopathy into the proliferative stage was significantly retarded after photocoagulation. An improvement of new vessel formations on the disc (DNF) was not evident after 3 years of follow-up. The progression of preretinal neovascularization (PRNF) was significantly reduced only for 1–2 years after treatment. The incidence of massive vitreous hemorrhages, however, which showed the highest quotient of contingency with PRNF was much lower in treated eyes also after 3 years. The difference was significant only in extensively photocoagulated eyes with more than 100 lesions on average. The effect of photocoagulation on diabetic maculopathy with preservation of a useful visual acuity was highly significant only in diabetics under 60 years of age, the effect increasing with time as the control eyes fared worse. By contrast, in patients over 60 years of age, the course of maculopathy was not influenced, and a linear decrease of visual acuity occurred in both treated and untreated eyes. Vorläufige Ergebnisse einer Langzeit-Verlaufsstudie zur diabetischen Retinopathie. 215 Patienten wurden einseitig photokoaguliert und 1/2 bis 6 Jahre kontrolliert mit Hilfe von Funduspanoramafotos. Eine hoch-signifikante Besserung intra- und epiretinaler Gefäßneubildungen war begleitet von einer Zunahme an den nicht behandelten Partneraugen. An koagulierten Augen mit nicht-proliferativer Retinopathie kam es seltener zu Gefäßneubildungen. Papillensegel wurden nicht signifikant, periphere praeretinale Proliferationen nur für 1 bis 2 Jahre günstig beeinflußt. Die Photokoagulation hatte einen signifikant günstigen Effekt auf die häufige diabetische Makulopathie nur bei Diabetikern mit einem Alter von weniger als 60 Jahren. In dieser Altersklasse blieb die Sehschärfe an den behandelten Augen über 3 Jahre konstant, während sie an den Kontrollaugen um 17,3 % sank. Bei Patienten mit über 60 Jahren wurde der Verlauf der Makulopathie durch die Behandlung nicht beeinflußt. Die Sehschärfe fiel an den behandelten Augen um 43, an den unbehandelten um 36 % ab, wobei die Ausgangswerte bereits niedriger lagen als in der jüngeren Altersklasse.