High plasma level of soluble tumor necrosis factor receptor type II (sTNFRII) in asymptomatic HIV-1-infected patients

Abstract
Plasma concentrations of soluble receptors for tumor necrosis factor type II (sTNFRII) and CD4+ lymphocyte counts were determined in patients with HIV-1 infection grouped according to the 1993 classification of the CDC. Compared with healthy controls (mean ± SD= 2.83±0.70 ng/ml; n=20), higher values of sTNFRII were obtained in most of patients of all groups of HIV-1-infected patients. The levels of sTNFRII were 5.29±1.75 ng/ml (n=23) for stage A1 patients, 5.27±2.25 ng/ml (n=37) for stage A2 patients, 6.03±1.9 ng/ml (n=14) for stage A3 patients, 7.41±3.25 ng/ml (n=21) for stage B and stage C patients. Intra-individual variance in sTNFRII levels in eight clinically stable patients with HIV-1 infection was observed in the course of a short-time follow-up. The increase of sTNFRII plasma levels in five out of ten patients was shown at time lapses of 3 years. In contrast to previous reports no inverse correlation between sTNFRII and CD4+ lymphocyte counts was found in all stages of disease. The increased level of sTNFRII in circulating blood might reflect the activation of the TNFα system. These results support an activation of this system occurring early in the course of HIV infection. Bei Patienten mit HIV-1-Infektion, eingeteilt nach der CDC-Klassifikation, wurde der Tumornekrosefaktor-Rezeptor Typ II (sTNFRII) und der Anteil zirkulierender CD4+ Lymphozyten bestimmt. Im Vergleich zur gesunden Kontrollgruppe (Mittelwert ± Standardabweichung 2,83±0,70 ng/ml) sind die Werte für sTNFRII bei den meisten Patienten in allen Infektionsstadien höher. Die Konzentrationen für sTNFRII liegen bei 5,29±1,75 ng/ml (n=23) bei Patienten im Stadium A1; bei 5,27±2,25 ng/ml (n=37) bei Patienten im Stadium A2; bei 6,03±1,9 ng/ml (n=14) bei Patienten im Stadium A3 und bei 7,41±3,25 ng/ml (n=21) bei Patienten im Stadium B und im Stadium C. Wir stellten eine intraindividuelle Variabilität des sTNFRII Spiegel bei acht klinisch stabilen HIV-infizierten Patienten im Verlauf eines kurzen Beobachtungszeitraums fest. Wir konnten einen Anstieg des sTNFRII Spiegel in Plasmaproben in einem Zeitintervall von 3 Jahren beobachten. Im Gegensatz zu anderen Ergebnissen fanden wir in den verschiedenen Infektionsstadien keine inverse Korrelation zwischen dem sTNFRII und dem CD4+ Lymphozytenanteil. Der Anstieg der zirkulierenden sTNFRII-Konzentration könnte eine Aktivierung des TNFα-Systems widerspiegeln. Unsere Ergebnisse sprechen für eine Aktivierung dieses Systems zu einem frühen Zeitpunkt der HIV-Infektion.

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