Immunhistochemie beim Pankreascarcinom mit neuen monoklonalen Antikörpern

Abstract
Immunhistochemistry using hybridoma-derived monoclonal antibodies (MAb's) directed against tumor associated antigens offers new approaches to morphological diagnosis of tumors, e.g. for classification and typing of tumor subtypes with different prognosis. Before in-vivo application of monoclonal antibodies in man for diagnostic or therapeutic purposes the tissue distribution of the antibody should be determined immunhistochemically for assessment of antibody sensitivity and specificity. The binding capacity of the newly developed MAb BW 494/32 to pancreatic cancer tissues was therefore tested by immunhistochemistry, other benign and malignant intestinal and extraintestinal tissues served as controls. The MAb BW 494/32 showed positive immunoreactivity in all cases of ductal pancreatic adenocarcinomas grading I to II (sensitivity: 100%). In grading III carcinomas the target antigen was only accessible in half of the tested specimens. Specificity was limited by a mostly weak immunoreactivity with normal pancreas tissue in 36%, with acute inflamed tissue in 100%, with inflamed tissue in chronic pancreatitis in 71%. Extrapancreatic specificity was restricted by positive antibody binding to singular goblet cells of gastrointestinal epithelium. The well established antibody CA 19-9 was used for comparison. CA 19-9 showed about the same sensitivity of 88% (BW 494/32: 92%) for ductal pancreatic adenocarcinomas grading I to III. Specificity of CA 19-9, however, was comparable more restricted, as CA 19-9 showed a significant cross-reactivity with other gastrointestinal adenocarcinomas (5 out of 6 colorectal cancers, 3/6 gastric carcinomas, ” carcinomas of the common bile duct), with some extraintestinal cancers (breast 60%, lungs 50%) and with other non-cancerous tissues of intestinal origin. According to the results of this study it is worthwhile to investigate the antibody BW 494/32 for possible applications in experimental immunodiagnosis and -therapy of pancreatic cancer. Immunhistochemische Untersuchungstechniken unter Verwendung monoklonaler Antikörper (MAK), gerichtet gegen zellständige, tumorassoziierte Antigene werden zunehmend in der morphologischen Tumordiagnostik eingesetzt, z. B. zur Klassifizierung prognostisch unterschiedlicher Tumorsubtypen. Weiterhin sollte vor einer in-vivo-Applikation vom MAK beim Menschen die Gewebsverteilung und somit die Antikörpersensitivität und -spezifität für das Zielantigen immunhistochemisch bestimmt werden. Entsprechend wurde die Bindungsfähigkeit des neu eingeführten MAK BW 494/32 an Pankreascarcinomgewebe immunhistochemisch untersucht, daneben wurde an verschiedenen Kontrollgeweben die Spezifität festgelegt. Für diesen MAK wurde eine 100%ige Sensitivität für gut und mäßig differenzierte ductale Adenocarcinome der Bauchspeicheldrüse gefunden. Mit zunehmender Entdifferenzierung ging die Exprimierung des Zielantigens verloren. Die Spezifität, bezogen auf neoplastisches Pankreasgewebe, wurde eingeschränkt durch eine allerdings überwiegend sehr schwache Immunreaktivität mit normalem Pankreasgewebe in 36%, in Fällen mit akuter (nekrotisierender) Pankreatitis in 100%, bei chronischer Bauchspecheldrüsenentzündung in 71% sowie extrapankreatisch durch die Bindung des MAK an einzelne schleimbildende Epithelzellen aus dem Gastrointestinaltrakt. Für den Referenzantikörper CA 19-9 ließ sich eine vergleichbare Sensitivität von 88% (MAK 494/32: 92%) für ductale Adenocarcinome des Pankreas aller Differenzierungsstadien nachweisen. Die Spezifitätsminderung in der Immunhistochemie fiel für CA 19-9 allerdings im Vergleich deutlicher aus, weil der CA 19-9-Antikörper auch eine ausgeprägte Reaktivität mit anderen gastrointestinalen Adenocarcinomen (5 von 6 Coloncarcinomen, 3 von 6 Magencarcinomen und 1 von 3 Gallengangscarcinomen) und mit extraintestinalen Malignomen (ductales Mammacarcinom in 60%, Adenocarcinom der Lunge in 50%) sowie mit nicht neoplastischer Magenschleimhaut und Gallenwegsepithelien aufwies. Diese Ergebnisse lassen für den MAK BW 494/32 weitere Untersuchungen zur klinischen Anwendbarkeit in Diagnostik (serologische Tumor-markertests, Immunszintigraphie) und Immuntherapie beim humanen Pankreascarcinom sinnvoll erscheinen.

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