Catechnolamine-cyclic-AMP-Ca2+-induced ventricular tachycardia in the intact pig heart
- 1 November 1980
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Basic Research in Cardiology
- Vol. 75 (6), 772-779
- https://doi.org/10.1007/bf01910455
Abstract
Agents known to increase cAMP levels in the myocardium were infused subepicaridally (focal infusion, 10 μl/min) in open-chested pigs. Infusion of noradrenalin (NA), adrenalin (10−5M each) or isoproterenol (10−6M) in the presence of Ca2+ (2.5·10−3M) consistently produced ventricular tachycardia (VT) within 60s. This tachycardia could be mimicked by electrical stimulation of the infusion area. The NA/CA2+-VT could be maintained for 30 min and was readily reversible after stopping the infusion. Infusion of N6, O2-dibutyryl-cAMP or N6-monobutyryl-cAMP (5·10−2M each) produced long-lasting VT within 10–20 min. VT was also induced by infusion of 8-Br-cAMP (5·10−2M) together with the phosphodiesterase inhibitor Ro Na/Ca2+-VT was abolished by calcium antagonists [isoptin, D 600 (10−4M each), MnCl2 (5 · 10−4M)] and beta-adrenoceptor blocking agents [propranolol (10−4M each), pindolol (10−6)], but was not suppressed by tetrodotoxin (up to 10−5M). Infusion of 5 · 10−2M N6-monobutyryl-2'-deoxy-cAMP,. 2.5 · 10−3M CaCl2/0.9% NaCl or 10−1M Na-butyrate did not precipitate VT. Tissue analysis showed that myocardial cAMP was increased at the infusion site when the NA/Ca2+-VT ensued. It is concluded that the catecholamine-cAMP-Ca2+ system may play an important role in the initiation and perpetuation of VT, possibly by producing automaticity in ventricular fibres via slow Ca2+ channels. Substanzen, die den cAMP-Gehalt des Gewebes erhöhen, wurden subepikardial in das schlagende Schweineherz infundiert (10 μl/min). Durch Infusion von Noradrenalin (NA), Adrenalin (je 10−5M) oder Isoproterenol (10−6M) zusammen mit Ca2+ (2,5 · 10−3M) wurde innerhalb von 60 s ventrikuläre Tachykardie (VT) ausgelöst. Diese Tachykardie konnte durch Elektrostimulation des Infusionsgebietes simuliert werden. Die NA/Ca2+-VT konnte wiederholt hervorgerufen werden und ließ sich für 30 min aufrechterhalten. Infusion von N6-monobutyryl-cAMP oder N6, O2-dibutyryl-cAMP (je 5 · 10−2M) verursachte nach 10–20 min lang anhaltende VT. VT wurde auch durch gemeinsame Infusion von 8-Br-cAMP (5 · 10−2M) und Phosphodiesteraseinhibitor Ro 7-2956 (5 · 10−4M) verursacht, während die Infusion der einzelnen Substanzen wirkungslos war. Die NA/Ca2+-VT wurde durch Kalziumantagonisten [Isoptin, D 600 (10−4M), MnCl2 (5 · 10−4M)] und Betarezeptorenblocker [Progranolol (10−4M)], jedoch nicht durch Tetrodotoxin (bis 10−5M) beendet. Die Infusion von 5 · 10−2M N6-monobutyryl-2′-deoxy-cAMP, 2,5 · 10−3M CaCl2/0,9% NaCl oder 10−1M Natriumbutyrat rief keine VT hervor. Die Gewebsanalyse ergab, daß der cAMP-Gehalt im Infusionsgebiet erhöht war, als die Na/Ca2+-VT begann. Die Ergebnisse zeigen, daß durch regionale Überaktivierung des Katecholamin-cAMP-Ca2+-Systems VT hervorgerufen werden kann. Als möglicher Wirkungsmecanismus wird durch Verstärkung des langsamen Ca2+-Einstromes in Ventrikelzellen entstehende Automatie angenommen.This publication has 12 references indexed in Scilit:
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