Abstract
In a prospectively randomised study (n = 161) we examined whether postoperative human albumin administration is justified in intensive care patients whenever the colloid osmotic pressure (COP) decreases below 26 cm H2O. Postoperative complication rates did not increase in the control group, although only 22% of these patients received albumin as compared to 100% in the therapy group. A decline of the COP below extreme values (even under 20 cm 1120) was compatible with survival. This study established only one indication for postoperative human albumin therapy: acute volume substitution in patients on dialysis. Consequently, in the second half year of this study only 3 of 49 patients of the control group received human albumin therapy. In einer prospektiv randomisierten Studie (n = 161) wurde auf der Intensivstation überprüft, ob eine postoperative Humanalbuminzufuhr bei einem Abfall des kolloid-osmotischen Drucks (KOD) unter 26 cm H2O notwendig ist. Es zeigte sich, daß die postoperativen Komplikationsraten der Kontrollgruppe keineswegs erhöht waren, obwohl hier nur 22% der Patienten Humanalbumin erhielten - verglichen mit 100% in der Therapiegruppe. Auch ein Abfall des KOD auf extrem niedrige Werte (unter 20 cm H2O) war mit dem Leben vereinbar. In der vorliegenden Untersuchung ergab sich für die postoperative Humanalbuminzufuhr nur noch eine Indikation: dies war die akute Volumensubstitution bei Patienten, die gleichzeitig dialysiert werden mußten. Entsprechend erhielten im zweiten Untersuchungshalbjahr nur noch 3 von 49 Patienten der Kontrollgruppe Humanalbumin.