Präoperatives Staging des Rectumcarcinoms mit der Computertomographie

Abstract
The correlation of the preoperative staging by CT with the post-operative staging was prospectively investigated in 112 patients with carcinoma of the rectum. The influence of CT on the choice of surgical treatment was also proven. The evaluation of the infiltration of perirectal tissue and especially of other organs is possible with CT. According to TNM classification the pre- and postoperative staging showed identical results by conventional diagnostic methods in T1 in 7/16, in T2 in 22/38, in T3 in 37/49 and in T4 in 5/9 patients. With the additional CT identical results were found in T1 in 7/14, in T2 in 25/31, in T3 in 49/53 and in T4 in 13/14 cases. Thus, the preoperative staging turned out to be correct with CT in 94/112 cases (83.9%). By conventional diagnostic methods identical results were found in 71/112 patients (63.4%). The infiltration of other organs was suspected preoperatively in 24 cases with CT and was found intraoperatively in 30/112 (accuracy 94.6%, sensitivity 88%, specificity 96%). Metastases of lymph nodes were suspected in the tomograms in 32/49 patients (65.3%). By the differentiated interpretation of the tumor growth with special regard to the “Grenzlamellen” of the rectum the CT gives important information for planning therapy. In einer prospektiven Studie wurde bei 112 Patienten mit Rectumcarcinom die Korrelation des präoperativen Stagings mit CT zum intra- bzw. postoperativen Befund und ihr Einfluß auf die chirurgische Verfahrenswahl geprüft. Durch die CT wird eine Beurteilung des infiltrativen Tumorwachstums und besonders eine Infiltration benachbarter Organe möglich. Der Vergleich des prä- und postoperativen Stagings nach der TNM-Klassification brachte nach konventioneller Diagnostik im Stadium T1 bei 7/16, in T2 bei 22/38, in T3 bei 37/49 und in T4 bei 5/9 Patienten übereinstimmende Ergebnisse. Nach zusätzlicher Computertomographie stimmten prä- und postoperativ die Stadien in T1 bei 7/14, in T2 bei 25/31, in T3 bei 49/53 und in T4 bei 13/14 Patienten überein. Insgesamt wurde das Tumorstadium präoperativ ohne CT bei 71 (63,4%) und nach Erweiterung der Diagnostik mit CT bei 94/112 Patienten (83,9%) richtig eingestuft. Eine Infiltration benachbarter Organe wurde präoperativ im CT bei 24 vermutet und bei 30/112 Patienten intraoperativ nachgewiesen (Richtigkeit 94,6%, Sensitivität 88%, Spezifität 96%). Lymphknotenmetastasen wurden bei 32/49 Patienten (65,3%) bereits präoperativ vermutet. Durch die differenzierte Betrachtung des Tumorwachstums unter besonderer Berücksichtigung der Grenzlamellen gibt die CT wichtige Informationen für die Therapieplanung.

This publication has 13 references indexed in Scilit: