Macrophage electrophoretic mobility(MEM)test in malignant gynaecological diseases

Abstract
All patients examined [52] with malignant disease of the female genital tract showed lymphocyte reactions to encephalitogenic factor (EF) of more than 10% as measured by the macrophage electrophoretic mobility(MEM)test and its modification (MOD-MEM). Whilst 13 patients with non-malignant disease of the genital tract and 30 normals showed lymphocyte reaction to EF of less than 6%, 4 patients with nonmalignant gynaecological disease gave values above the 10% limit. The lymphocyte reactions of this latter group of patients were discussed with respect to their previous clinical histories. Some of the malignant cases were carcinoma of the cervix in situ so that the MEM test would appear to be of value in the early diagnosis of cancer. The need for caution in the interpretation of results is discussed as well as further possible applications of the technique. Von 52 untersuchten Patienten mit maligner Erkrankung des weiblichen Genitaltraktes zeigten alle eine lymphozytäre Reaktivität auf den enzephalitogenen Faktor (EF) von mehr als 10% im Makrophagen-Elektrophorese-Mobilitäts-Test (MEM-Test) und seiner Modifikation (MOD-MEM-Test). Während 13 Patienten mit benigner Erkrankung des Genitaltraktes und 30 gesunde Probanden eine lymphozytäre Reaktivität auf EF von weniger als 6% zeigten, wurden bei 4 Patienten mit benigner gynäkologischer Erkrankung Werte über der 10-Prozent-Grenze erhalten. Die Lymphozytenreaktion der letzteren Patientengruppe wird in Hinblick auf ihre klinische Anamnese diskutiert. Einige der Fälle oberhalb der 10-Prozent-Grenze waren Carcinomata in situ der Cervix uteri, so daß der MEM-Test für die Frühdiagnose eines Malignoms von Wert erscheint. Die Ursachen für die gelegentlich zu beobachtenden „falsch“-positiven Ergebnisse werden ebenso diskutiert wie die möglichen Anwendungen dieser Technik in der Zukunft.