Pattern and flash visual evoked responses in multiple sclerosis
- 1 January 1979
- journal article
- research article
- Published by Springer Nature in Zeitschrift für Neurologie
- Vol. 220 (2), 113-124
- https://doi.org/10.1007/bf00313952
Abstract
In multiple sclerosis (MS), increase of delay may be important, but the earlier change is the behavior of the wave shape; amplitude is always lower even in MS patients without visual subjective symptomatology, provided not only flash but also pattern stimulation is performed. Normal amplitude with pattern stimulation does not necessarily mean normal with flash. Combining both stimulation methods, we obtained lowering of amplitude and change of wave shape in 100% of cases while latency was increased in only 77% of cases. Sectorial ischemic neuropathy, and open angle glaucoma patients show the same findings, which emphasizes that the method is not specific for demyelinating diseases, nor selective for papillomacular bundle involvement, but that VER, considering only its first components, reflects axonal damage somewhere in the visual pathway. Flash and pattern VER might be even more pathognomonic in MS than oligoclonal gammaglobulin fractionation on agar, positive in 75% of cases. It is suggested that subclinical MS cases should be submitted to full electro-ophthalmographic investigation. Bei der Multiplen Sklerose (MS) ist nicht so sehr eine verlängerte Latenzzeit, sondern eine Änderung und Senkung der Amplitude der visuellen evozierten Potentiale charakteristisch, registriert sowohl nach Blitzals nach Bildreiz. Eine normale Amplitude mit Bilderregung ist nicht notwendigerweise auch nach Blitzerregung normal: Auslösung mit beiden Reizmethoden ergab in 100% der Fälle von MS eine erniedrigte Amplitude mit Änderung der Welle, während die Latenzzeit nur in 77% verlängert war. VEP bei partieller ischämischer Neuropathie und bei offenem Kammerwinkel-Glaukom ergab dieselben Normabweichungen. Die Methode ist also nicht für MS spezifisch und ist nicht selektiv an einen Befall des papillo-makulären Bündels gebunden. VEP nach Blitz- und Bilderregung dürften pathognomonischer für MS sein als die Agargelelektrophorese mit oligoklonaler Gammaglobulin-Fraktionierung, die nur etwa in 75% der Fälle positiv ist. Patienten mit subklinischer Entmarkungskrankheit sollten eingehend elektroophthalmographisch untersucht werden, ohne die wichtige Agargelelektrophorese des Liquors zu vernachlässigen.Keywords
This publication has 15 references indexed in Scilit:
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