Adenine nucleotide content and regional function during ischemia and reperfusion in canine ventricular myocardium

Abstract
We have compared in open-chest dogs the evolution of adenine nucleotides and creatine phosphate to that of regional mechanical function during ischemia and reperfusion. Reperfusion restored normal value of creatine phosphate whereas adenine nucleotide level remained depressed. The percentage of systolic shortening, which after occlusion has a zero or negative value, increased to about 20% of control, after reperfusion similarly the pressure-length loop areas decreased to 14.9% of control during ischemia and increased to 39.3% of control during the early phase of the reperfusion period. No individual correlation was found between the ATP content and segmental function during ischemia or reperfusion, suggesting that a low level of ATP did not prevent some restoration of mechanical function. However, the ATP content measured at the end of the ischemic period was correlated with mechanical function measured 75 min after reperfusion, and thus ATP depletion could appear as an indicator of the severity of ischemic damage. An Hunden mit offenem Thorax wurde die Entstehung von Adenin-Nucleotiden und Kreatinphosphat mit der regionalen Wandfunktion während Ischämie und Reperfusion verglichen. Reperfusion führte zur Wiederherstellung normaler Kreatinphosphatwerte, während der Adenin-Nucleotid-Spiegel herabgesetzt blieb. Der Prozentsatz der systolischen Verkürzung, der nach der Okklusion Null betrug oder gar negative Werte annahm, stieg nach Reperfusion auf ca. 20% der Kontrollen. In ähnlicher Weise waren die Flächen der Druck-Längenschleifen während der Ischämie auf ca. 14,9% der Kontrollen vermindert und stiegen während der Frühphase der Reperfusionsperiode auf 39,3% an. Zwischen ATP-Gehalt und segmentaler Myokardfunktion wurde während Ischämie oder Reperfusion keine Korrelation gefunden. Dies läßt vermuten, daß die Abnahme der ATP-Konzentration eine gewisse Erholung der mechanischen Funktion nicht verhindert. Jedoch stand der ATP-Gehalt, der am Ende der ischämischen Periode vorlag, mit der mechanischen Funktion in Beziehung, die 75 min nach Reperfusion aufgezeichnet wurde. Die ATP-Verarmung könnte daher einen Indikator für die Schwere der ischämischen Schädigung darstellen.