Argyrophil cells in early gastric carcinoma: An immunohistochemical and ultrastructural study

Abstract
Eighteen argyrophil cell carcinomas in 101 early gastric carcinomas were examined histologically, ultrastructurally, and immunohistochemically for polypeptides, carcinoembryonic antigen (CEA), lysozyme, and human chorionic gonadotrophin (hCG). Seven of these 18 tumors had gastrin, and two of seven tumors also contained somatostatin. In all of these 18 tumors CEA were demonstrated. Seven had lysozyme and five of seven tumors also contained gastrin; hCG were present in four of 18 tumors and two of four tumors had gastrin, CEA, mucin, and lysozyme simultaneously. Argentaffin cells were found in seven of 18 tumors. Of the above seven tumors containing gastrin, three had argentaffin cells. Ultrastructurally, several types of secretory granules were noted and tumor cells resembling D1-or P cells were present in nine of the 18 tumors. Macroscopically, many of the tumors showed IIc or IIc+III type. Histologically, the 18 tumors consisted of six well differentiated adenocarcinomas and 12 poorly differentiated adenocarcinomas including signet-ring cell carcinoma. These 12 tumors frequently developed in the stomach of young females. In view of our previous investigations, it was suggested that the IIc-type argyrophil cell carcinoma histologically showing poorly differentiated adenocarcinoma may be related to scirrhous carcinoma of the stomach. 18 Argyrophilzellencarcinome aus insgesamt 101 Frühcarcinomen des Magens wurden lichtmikroskopisch, elektronenmikroskopisch sowie immunhistochemisch mit Antiseren gegen Polypeptide, CEA, Lysozyme und hCG untersucht. 7 dieser Tumoren enthielten Gastrin und 2 unter ihnen außerdem Somatostatin. In allen 18 Tumoren wurde CEA nachgewiesen, 7 von diesen 18 Tumoren zeigten Lysozyme, darunter 5 auch noch Gastrin. In 4 Tumoren wurde hCG beobachtet, und in 2 aus dieser Reihe von 4 fand sich gleichzeitig Gastrin, CEA, Mucin sowie Lysozyme. Argentaffine Zellen wurden in 7 von 18 Tumoren beobachtet. Drei von 7 Gastrin enthaltende Tumoren hatten mehr oder weniger argentaffine Zellen. Elektronmikroskopisch wurden unterschiedliche Sekretgranula beobachtet und 9 von 18 Tumoren waren D1 oder P Zellen ähnlich. Makroskopisch entsprach die Mehrzahl der Tumoren dem IIc oder IIc+III Typ. Histologisch waren von diesen 18 Tumoren 6 gut differenzierte und 12 wenig differenzierte Adenocarcinome, einschließlich Siegelring-zellencarcinomen. Sie waren öfters im Fundusbereich jüngerer Frauen lokalisiert. Unter Heranziehung unserer schon publizierten Untersuchungsbefunde wird vermutet, daß IIc-Typ Argyrophilzellencarcinome mit dem histologischen Bild des wenig differenzierten Adenocarcinoms dem scirrhösen Carcinom zugeordnet werden kann.