Protective isolation and antimicrobial decontamination in patients with high susceptibility to infection

Abstract
In a cooperative study, the quality of protective isolation and of antibiotic decontamination of the digestive tract was studied in patients with acute leukamia by (bio)-typing ofEnterobacteriaceae species, Pseudomonas aeruginosa and Staphylococcus aureus isolated from oral washings and faecal samples. These samples were collected before and during treatment of 82 patients who were either isolated and decontaminated for which latter purposes a combination of neomycin, polymyxin, bacitracin and nystatin was used (Group A); isolated without decontamination (Group B) or treated on the ward without antibiotic decontamination (Group C). The results indicated that protective isolation had only been completely successful during the entire (remission induction) treatment period in one of the 32 patients in Group B. In Group A patients, who underwent antibiotic decontamination in addition, successful isolation was achieved in 57% of 28 patients. Successful antibiotic decontamination of the digestive tract for the entire treatment period as far as all potentially pathogenic species are concerned, was realized in 4 (14%) of the 28 patients of Group A. Bacteriologically confirmed infections occurred in 50% of Group A patients, in 59% Group B patients and in 64% of Group C patients. It is concluded that the quality of isolation had in general been insufficient but that it was improved by oral nonabsorbable antibiotics and, furthermore, that the antibiotic decontamination procedure also requires improvement. In einer kooperativen Studie wurde die Qualität der protektiven Isolierung sowie der antimikrobiellen Dekontaminierung der Verdauungswege bei Patienten mit akuter Leukämie untersucht. Als Gradmesser dienten typisierte Isolate vonEnterobacteriaceae sp.,Pseudomonas aeruginosa undStaphylococcus, gewonnen aus Mundspülflüssigkeit und Stuhl. Die Untersuchungsproben wurden von 82 Patienten vor und während der gesamten Therapiephase gewonnen. Die Patienten wurden in drei Gruppen eingeteilt: Gruppe A in protektiver Isolierung und mit antibiotischer Dekontaminierung mittels kombinierter oraler Gabe von Neomycin, Polymyxin, Bacitracin und Nystatin; Gruppe B in protektiver Isolierung ohne antibiotische Dekontaminierung; Gruppe C in normaler Krankenpflege ohne antibiotische Dekontaminierung. Protektive Isolierung war in vollständiger Weise nur bei einem der 32 Patienten der Gruppe B für die gesamte Behandlungsperiode erreichbar. In Gruppe A, in welcher die Patienten neben der protektiven Isolierung eine antibiotische Dekontaminierung erhielten, war die Isolierung in 57% der 28 Patienten vollständig. Antibiotische Dekontaminierung der Verdauungswege über die gesamte Therapiedauer und bezüglich aller potentiell pathogenen Spezies war nur bei vier (14%) der 28 Patienten der Gruppe A vollständig. Bakteriologisch gesicherte Infektion kam bei 50% der Patienten in Gruppe A, bei 59% in Gruppe B und bei 64% in Gruppe C vor. Aus den Ergebnissen ist zu schließen, daß die Qualität der protektiven Isolierung unzureichend war, jedoch durch die orale Gabe von nicht resorbierbaren Antibiotika verbessert werden konnte. Auch die antibiotische Dekontaminierung in dieser Form war unzureichend und bedarf der Verbesserung.